Na podstawie Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów, NASK-PIB zapewnia następujące kanały dokonywania przez sygnalistów zgłoszeń naruszeń prawa:
- za pośrednictwem poczty elektronicznej, na adres e-mail: sygnalista@nask.pl, lub;
- za pośrednictwem listu sporządzonego w formie pisemnej na adres do korespondencji: NASK-PIB, ul. Kolska 12, 01-045 Warszawa, skierowanego do Zespołu ds. naruszeń, z dopiskiem „Zgłoszenie wewnętrzne” lub innym podobnym dopiskiem pozwalającym na zidentyfikowanie listu jako Zgłoszenia wewnętrznego.
NASK-PIB dopuszcza składanie zgłoszeń anonimowych.
Zgłoszenie może dotyczyć naruszeń wskazanych w art. 3 ust. 1 Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240000928/O/D20240928.pdf
Zgłoszenie powinno zawierać następujące elementy, jeżeli są one znane sygnaliście:
-
-
- szczegółowy opis zaistniałych faktów;
- datę i miejsce, w którym nastąpiło zdarzenie lub datę i miejsce pozyskania informacji o naruszeniu prawa;
- dane osobowe i rolę osób zaangażowanych lub elementy, które mogą umożliwić ich identyfikację;
- wskazanie dokumentów, które mogą potwierdzić zasadność zgłoszonych faktów;
- wskazanie osoby i/lub komórki organizacyjnej NASK-PIB, której dotyczy zgłoszenie.
-
NASK-PIB potwierdza przyjęcie zgłoszenia w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu. Zgłoszenie jest rozpatrywane zgodnie z Ustawą z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów oraz Wewnętrzną procedurą dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w NASK-PIB.